Bedah! MEGGI Z "Lebih Baik Sakit Gigi"

Ok, malam ini kita cuba merungkai setiap baris lirik lagu "lebih baik sakit gigi " oleh penyanyi lama indonesia yang popular yaitu, MEGGI Z.






Pertama kali saya mendengar lagu ini, ketika ayah memainkanya dalam kereta semasa menghantar saya ke sekolah. Dan, ceritanya. Malam ini saya nak bedah lagu ni!. Dulu syokk nya dengar, tapi tidak pernah ambil mesej daripada lagu ni. Apa-pun, ini adalah pendapat saya dan tidak ada kaitan pada orang dalam kubur mahupun atas tanah.

Lirik,

Putus lagi cintaku
putus lagi jalinan kasih-sayangku dengannya
cuma karena rupiah lalu engkau berpaling muka
tak mau menatap lagi

kecewa… kecewa hatiku
terluka… karena cinta

reff:
kalau terbakar api
kalau tertusuk duri
mungkin…
masih dapat kutahan
tapi ini sakit lebih sakit
kecewa… karena cinta

jangankan diriku
semut pun kan marah
bila terlalu… sakit begini

daripada sakit hati
lebih baik sakit gigi ini
biar tak mengapa

“rela” “rela” “rela” aku “relakan” [2X]

#Diskus [1]

>Disini penyanyi memberi tahu bahawa dia putus cinta.
Ok, ini normal.

>Penyanyi, mengatakan bahawa disebabkan rupiah (duit,harta) perempuan tersebut berpaling muka.
Aduh,, sakit jiwa saya dengar. Ini tidak normal.. Tapi, perkara ini adalah umum dikalangan masyarakat pada hari ini. Betapa ramai, wanita yang sanggup mengadai maruah kerana harta. Kebiasannya, di Universiti, pelajar lelaki yang memakai kereta mahal akan lebih ramai peminat. (Wlaupon tak hansem!).

-Pengajaran-

Sangat tidak patut buat wanita, untuk melakukan hal demikian. Janganlah disebabkan harta, kamu berpaling muka. (Kesian kat MEGGI Z.).Ini adalah sifat "kureng bermaruah", bergaya lah dengan penuh bermaruah! :D

#Diskus [2]

>Penyanyi mengadu bahawa, kalau terbakar api, tertusuk duri mungkin dia boleh tahan . Tapi kecewa sebab cinta, dia rasa sakit lebih sakit. (OMG)

Tidak dapat dinafikan, apa yang dinyatakan oleh penyanyi ada betulnya. Kita sering terbaca di dada-dada akhbar kes pembunuhan, bunuh diri dan yang paling menggerikan bunuh diri berpasangan. (Ape-lah). Bekas tunang, tikam bekas tunang perempuan, anak dara lari dari rumah. dan lain-lain kes lagi .

Tindakan akibat daripada kesan kecewa cinta,sememang tidak diduga. Sehingga kewarasan orang yang kecewa kerana cinta, tidak stabil. Dan ada yang sampai gila. (Yang ni memang betul ada)

-Pengajaran-

Sebagai makhluk yang bernama manusia, diciptakan dengan begitu cukup sempurna. Mampu membina tamadun, mampu melaksanakan kegiatan harian, mampu mengatur cara hidup dan hala tuju hidup. Janganlah, disebabkan kecewa kerana putus cinta, anda hilang arah, anda sanggup tidak makan seminggu, sanggup melukakan fizikal. No no no!

Kita kena fahami, bahawa hidup ini penuh dengan cubaan dan ujian. Cuba, kita ambil "putus cinta" ini sebagai alat pembakar semangat untuk kita menjadi yang lebih baik. Ya mungkin, wanita sekarang memilih harta daripada segala-galanya, jadi berusahalah sehingga berharta (Tunjuk balik kat dia), mungkin juga disebabkan anda bukan "best student" so you GF, leave you (berpaling muka) atas sebab itu, jangan jadi pengecut! Cuba berusaha, belajar bersungguh-sungguh sehingga anda jadi best student. (Biar EX menyesal).


#Diskus [3]

Akhirnya, penyanyi mengatakan bahawa dia rela sakit gigi daripada sakit hati sebab kecewa, dan dia relakan putus cintanya.

-Pengajaran-

Begitulah, setiap apa yang berlaku keatas diri kita, kita kena redha. Kita kena yakin bahawa, ini adalah semua ujian daripada Tuhan. Mungkin Tuhan hendak mengajar kita, menegur kita, agar kita menjadi hamba yang lebih baik daripada sebelumnya.

Usah dilayan, perasaan yang lara itu. Redha.. InsyaAllah, ketenangan pasti akan datang. Dan berdoalah, supaya Allah SWT menggantikan calon yang lebih baik dariapda sebelumnya :). Akhir riwayat, jangan mudah berputus dan belajar untuk hidup secara positif, kebaikan pasti akan datang :).


  “Apabila kamu bersyukur nescaya akan Aku tambahkan nikmat-Ku, dan apabila kamu kufur maka adzab-Ku sangat pedih” (Q.S. Ibrahim:7)

   “Dan boleh jadi kamu membenci sesuatu tetapi ia baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu tetapi ia buruk bagimu, dan Allah mengetahui dan kamu tidak mengetahui “ (Q.S. Al-Baqarah:216)

------------------------
Ok, sahabat sekalian, sampai sini sahaja diskus kita. Ambil yang jernih buang yang keruh. Okey.. :)

mohd qazar.

>>>bubye.


0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...