Jangan menantikan selesai..

Jangan menantikan selesai (habis)nya perintang-perintang untuk lebih mendekat kepada Allah, sebab yang demikian itu akan memutuskan engkau dari kewajipan menunaikan hak terhadap apa yang Allah telah tempatkan engkau di dalamnya. (sebab yang demikian itu memutuskan kewaspadaanmu terhadap kewajipanmu.)


Abdullah bin umar r.a berkata: Jika engkau berada di waktu senja, maka jangan menunggu tibanya pagi, demikian pula jika engkau berada di waktu pagi jangan menunggu petang. Pergunakan kesempatan di waktu muda, sehat, kuat dan kaya untuk menghadapi masa tua, sakit, lemah dan miskin.


   Sahl bin Abdullah Attustray berkata: Jika tiba waktu malam  maka jangan mengharapkan waktu siang hari, sehingga engkau menunaikan hak Allah, waktu malam itu. Dan menjaga benar-benar hawa nafsumu, demikian pula bila engkau berada pada pagi hari.

Firman Allah:

Maksudnya: Kami (Allah) akan menguji kamu dengan kejahatan dan kebaikan sebagai ujian, dan kepada Kami kamu kembali. (Al-Anbiyya`35)


  Ujian itu berupa: sehat, sakit, kesukaran, kelapangan, kaya dan miskin. Untuk ujian kekuatan atau ketetapan beriman kepada Allah sampai mana syukurnya menerima nikmat dan bagaimana sabarnya menghadapi ujian kesukaran bala.`

-terjemahan Al-Hikam-

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...