Laluan Ramadhan.


Keindahan hidup sebagai manusia yang mempercayai bahawa Allah SWT itu ialah Tuhan yang Satu dan Dia sahaja yang layak untuk di sembah, diserikan dengan suatu perintah Allah SWT yaitu berpuasa sepanjang bulan ramadhan. Bukan sahaja melaksanankan ibadah berpuasa, tetapi juga ibadah- ibadah yang lain seperti solat sunat tarawih, qiamulail, bersedekah dan berzikir.

Sebelum tibanya, bulan ramadhan. Bulan rejab bertandang terlebih dahulu, kemudiannya bulan syaban hadir sebagai tanda bulan ramadhan akan tiba. Kehadiran bulan ramadhan, memberi peluang yang tidak ternilai kepada umat islam untuk meningkatkan ketakwaan kepada Allah SWT. Takwa secara asasnya bermaksud, taat pada perintah Allah SWT sesungguhnya dengan penuh keikhlasan.

Peluang berada di bulan ramadhan, adalah satu anugerah yang tidak ternilai. Allah SWT membuka seluasnya rahmatnya keatas orang- orang islam tanpa mengira dosa- dosa mereka lakukan sebelum ramadhan. Dosa apa yang tidak terampun oleh Allah SWT? Melainkan mensyirikanNya. Pada bulan ini, orang islam mempunyai peluang untuk mensucikan hati daripada amalan yang tidak baik, perbuatan- perbuatan dosa dan peluang untuk meningkatkan tahap keimanan kepadanNya.

Walaupun di bulan Ramadhan kumpulan syaitan di rantai. Tetapi dugaan untuk melaksanakan ibadah juga masih berat. Hal ini disebabkan, nafsu sudah menguasai diri, nafsu sudah bertakhta di hati dan sikap diri sudah terbiasa dengan sikap yang tidak baik seperti dengki, mengumpat dan malas. Kebiasan diri mengikuti nafsu telah menjerat ramai manusia.

Oleh itu, sebelum datangnya bulan ramadhan dan insyaAllah masih hidup lagi, di bulan rejab ini dan bulan syaban yang akan datang sebelum bulan ramadhan. Sebaiknya, kita harus melakukan sesuatu sebagai persediaan untuk mensucikan hati dibulan ramadhan. Antara persediaan yang boleh diamalkan sebelum kedatangan ramadhan ialah ;

1. Mengurangkan kuantiti makanan. Kurangkan kuantiti makanan, amalkan pemakanan sekadar untuk mengisi perut kosong. Selain itu, cuba bersarapan awal, sebolehnya sebelum solat subuh. Hal ini kerana, akan memudahkan kita untuk melaksanakan ibadah puasa.

2. Membaca Al- Quran pada masa- masa terluang, walaupun sekadar satu muka surat. Tidak perlu menunggu masa sesuai untuk membaca Al-Quran, tetapi jika ada masa terluang, bacalah Al-Quran ataupun baca tafsir Al-Quran dan ambil masa 2 - 5minit untuk menghayati maksud ayat tersebut. Hal ini kerana, setiap saat di bulan Ramadhan amat bernilai dan teramat rugi jika dibiarkan berlalu begitu sahaja.

3. Berdiam diri, sebaliknya dalam diam amalkan zikir. Berdiam diri itu bermaksud, tidak banyak berkata- kata. Dan bersuara jika ada hal yang penting sahaja. Bercakap banyak tetapi kosong, itu hanya merugikan apatahlagi, bercakap banyak tetapi membicarakan hal- hal yang mengundang dosa seperti mengumpat dan menipu. Hal ini kerana, di bulan ramadhan kita digalakkan untuk berzikir dan tidak banyak bicara soal kedunian.

Selain daripada 3 perkara ini, banyak perkara lagi harus diamalkan seperti memperbanyakkan solat sunat dan sedekah. Namun, tiga perkara asas diatas mampu membantu kita untuk menghadapi bulan puasa dengan baik. Semoga, kita semua diberi peluang untuk menunaikan ibadah puasa wajib di bulan ramadhan.

Cinta Dia Cinta Aku.

Cinta tidak terhenti disitu sahaja. Kedugaan tidak dapat ditampung begitu lama, kerana ianya amat menyeksa jiwa dan membuat hati tidak tenteram. Kegilaan apakah yang terjadi apabila awalnya cinta yang terjalin dengan bibit-bibit kasih murni tetapi akhirnya terkandas simpang kemurungan. Sungguh, amat sukar untuk meramal permainan cinta yang dimainkan oleh manusia. Kemanisan bibir lelaki dan kelembutan hati wanita menjadi rempah ratus makanan iblis. Manusia tiada pilihan, melainkan meneruskan perasaan cintanya, melayari lurah dan corong onak duri demi mencari teman penganti agar tidak kesepian mengharungi kehidupan. Tidak kira wanita atau lelaki, keduanya sama mempunyai hati dan emosi yang memerlukan belaian kasih sayang daripada pasangan masing- masing. Bagi hati dan emosi, kegagalan dalam percintaan adalah mainan takdir hidup dan kehidupan mesti di teruskan.

Kenangan lalu akan terluput dan sisa- sisanya hanya sekadar bayangan igaun dalam ingatan. Irama dan rentak guraun peristiwa lalu akan datang menghantui kehidupan. Ianya ibarat manusia zombie, dah di tanam tetapi muncul jua. Kerana permainan emosi tidak dapat dibendung oleh akal dan selalu sahaja menganggu kedamaian jiwa. Kelelahan terasa dan keluhan terlontar, percubaan demi percubaan untuk menghapuskan bekas itu, namun kepedihanan terampai di hati. Jika difikir dan dibiarkan peristiwa itu bersua, pasti akan menyeksa jiwa.

Amat dasyat kehadiran cinta kepada kita, disangka bahagia namun sekian kali terluka. Hati yang tercipta pada tubuh, banyak menyimpan rahsia yang hanya Tuhan sahaja tahu. Perhiasaan tawa, kemanisan cinta nampaknya hanya mengambil kesempatan keatas ruang hidup yang akhirnya berkubur terbenam jauh di telan masa. Apalagi hendak dilakukan, ketika jiwa terseksa menghadapi kemalangan cinta? Jika menanti keajaiban datang menyulam kedugaan lalu, sesungguhnya penantian itu merupakan penyeksaan seterusnya. Melainkan, sayang baru harus dicari bagi mereka yang mencari dan menerima bagi mereka yang dicari.




Setelah mendapat pengganti, cepat-cepat jiwa menghembuskan memori dahulu untuk membuka ruang kepada cinta baru bersemi di hati dan pengharapan yang sama akan terus diharapkan. Janji- janji akan berputik kembali, ladang yang gersang akibat kemarau dahulu, bakal disemai dengan detik - detik manis bersama yang baharu. Tidur akan lena dibuai cinta baru yang tidak diketahui lagi penamatnya. Lemahnya, manusia mengharungi kegagalan cinta, telah mengubah landskap hati dan hampir sahaja cinta dahulu dan cinta baru tidak dapat dikenal pasti perbezakan hitam dan putihnya.

Dengan penuh harapan, langkah kaki berentak seiring menuju mahligai kebahagian. Cahaya baru menyinari kegelapan dahulu, tiada lagi kedukaan lalu melainkan ianya hanya sekadar cakaran pada hati sebagai alasan untuk terus hidup bahagia. Masing- masing menyimpan hempedu lalu dan jika di ungkapkan dikhuatiri akan merosakkan cinta baru. Yang pasti, masing- masing merayu kelukaan dahulu bersama pasangan sebelumnya dan memohon agar kelukaan itu diubati dengan kebahagiaan yang akan direncenakan.

Pautan kasih dan bahtera cinta terus berlayar. Jika dia berniat untuk sampai ke mahligai cinta abadi tetapi aku hanya sekadar untuk melepaskan kedukaan lalu, penghujungnya hanyalah sekadar nyalaan api merah yang akan membakar jiwa. Tetapi, jika aku dan dia mempunyai niat yang sama untuk bahagia, tiupan angin terus menerus menghantar kapal percintaan itu ke pantai persandingan. Namun, jangan difikir lautan itu tenang dan landai, sebaliknya ombaknya amat tinggi dan dasarnya amat dalam. Nyaris, ketika aman di pantai, lautan membadai dan memisahkan dia dan aku.

~Qazar~


BANJIR & TANGGUNGJAWAB MASYARAKAT.


Saban tahun negara kita dilanda banjir dan sering kali berlaku dikawasan yang sama. Namun, penduduk setempat dikawasan tersebut hanya mampu menanti bantuan keselamatan dan kerugian harta benda terus berlaku. Secara kasarnya, keadaan hujan lebat yang berterusan dan takungan air yang penuh mendadak adalah tanda-tanda kedatangan banjir besar. Acapkali, kehadiran banjir mengakibatkan kerosakkan harta benda seperti peralatan elektrik, kenderaan dan perabot rumah. Juga tidak kurangnya, kepada para petani yang tanah perusahaan dan haiwan ternakan mereka musnah dan mati akibat pukulan arus banjir yang deras.

            Banjir merupakan fenomena alam yang tidak dapat dikawal keadaannya, kuantiti isipadu air yang banyak serta kelajuan pergerakkan air yang deras ialah antara punca sungai dan tadahan air seperti longkang gagal mengawal pergerakkan air. Punca banjir bukan sahaja daripada kesan hujan deras yang berterusan, aktiviti penerokaan hutan seperti pembalakan dan pembukaan kawasan pembinaan juga adalah punca banjir.

            Menurut, Datuk Seri Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar, sistem saliran longkang jalan yang tidak efisien adalah punca aliran air tersekat sehingga menyebabkan banjir kilat di Kuala Lumpur. Selain itu, seperti yang berlaku di Cameron highland Pahang, pembangunan kawasan pertanian secara mendadak yang tidak sistematiik punca pergerakkan aliran air hujan ke sungai tersekat dan menyebabkan banjir, seperti dilaporkan oleh Datuk Seri G.Palanivel. Pepatah Melayu, sediakan payung sebelum hujan, individu atau masyarakat haruslah berkerjasama untuk mengambil langkah-langkah proaktif menghadapi bencana alam seperti banjir. Secara umumnya, kedatangan banjir besar dapat diramalkan. Tetapi, terdapat segelintir masyarakat tidak mengambil tindakan yang sewajarnya.

            Justeru itu, masyarakat harus mengambil pendekatan yang bersesuaian untuk mengurangkan risiko banjir. Tindakan usaha sama antara masyarakat dan pihak berkuasa merupakan solusi yang terbaik dalam permasalahan ini. Oleh itu, antara langkah-langkah untuk mengurangkan risiko banjir ialah seperti berikut.


1. Membersihkan sistem perparitan.

Masyarakat setempat, khususnya mereka yang tinggal dikawasan taman perumahan atau tanah persendirian, perlu mengambil tindakan bersama untuk memeriksa sistem perparitan sedia ada dikawasan sekeliling. Dan melaksanakan aktiviti seperti membuang sampah yang menyangkut dan terbenam di dalam longkang dan membuat sesuatu peralatan untuk menghalang sampah sarap berkumpul di struktur longkang. Serta, membuang mendapan tanah ditapak longkang, kerana mendapan tanah akan mengurangkan kapasiti longkang untuk menampung aliran air.



Sumber : Google


2. Menanam pokok di sekeliling kawasan perumahan.

Air merupakan sumber utama flora, tanpa air bumi kita akan seperti gurun sahara di utara afrika. Landskap hijau seperti menanam pokok atau bunga-bungaan di sekeliling kawasan rumah dan di sekitar taman perumahan, dapat mengurangkan risiko air bertakung. Hal ini kerana, fungsi tumbuh hijau yang menyerap air. Disamping itu, risiko tanah runtuh dapat dielakkan dan seterusnya, mengurangkan risiko banjir.



Sumber : Google


3. Membina kolam takungan.

Membina kolam takungan air adalah solusi yang terbaik untuk kawasan banjir. Selain untuk menampung air, kolam takungan ada potensi besar untuk aspek ekonomi dan pelancongan. Seperti, menternak ikan dan membina kelengkapan riadah untuk pengunjung. Namun, masyarakat harus berkerjasama untuk membeli tanah atau mewakafkan tanah untuk pembinaan kolam serta berganding bahu menampung kos pembinaan kolam tersebut.



Sumber : Google


4. Membina rumah bertiang di kawasan tanah rendah.


Sebelum merancang untuk membina rumah, eloklah mengenalpasti terlebih dahulu latar belakang kawasan tersebut. Jika tanah itu berada pada aras rendah ataupun terdapat laluan air, adalah lebih baik untuk mendirikan rumah bertiang. 



Sumber : Google





TEMPIAS DOSA

adam, terus melangkah,

" Hai adam!" tegur izat.
" eh... izat, long time no see bro! how are you? where have you been?." 
"amboi adam, speaking pulak dah... hahaha"

adam terhenti disitu dan mereka gelak bersama, manakan tidak dua sekawan ini sudah lama terpisah. Mereka terus bercerita dan masing-masing bertanyakan perihal kehidupan sebelumnya.

" wehh adam, aku nak sangat hidup kat bandar lah. Best tak? Bosan do duk kampung ni" luahan izat kepada adam.

selepas tamat pengajian SPM, izat tidak berganjak daripada kampung, lantaran membantu bapanya mengusahakan pertanian keluarga mereka, tambahan pula, izat bukanlah seorang pelajar yang cemerlang. Pergi sekolah pun, hanya sekadar untuk menghilangkan rasa bosan dalam dirinya. Bapa nya amat mengenali perangai adam, yela! bapa mana yang tidak mengenali anaknya?. Beliau berfikir, jikalau izat diizinkan pergi belajar keluar negeri. Alamatnya, dia bakal dikurung di dalam kotak besi berbantalkan konkrti.

" Hmmmmm.......... memang best bro, tapi kau tahulah hidup ditempat orang macam mana" balasan adam dengan nada rendah dan sedikit mengeluh.

semasa diperingkat SPM, adam antara pelajar cemerlang dan bekas ketua pelajar yang segak, dunia ibarat terbalik ketika itu, ya. Sebab perempuan yang tackle adam. Nasib baik ketika itu, iman adam setinggi gunung ,sekental batu.

adam dah lupa niat awalnya sebentar tadi.

mereka berdua melangkah bersama, bagaikan ada tali mengikat kaki mereka. Lihat sahaja apabila askar berkawat dengan rentak kaki kanan kiri. Begitulah langkah mereka berdua.

Hari sudah senja, anak muda yang berusia 26 tahun itu bersalaman tangan dan mengucap selamat tinggal. Ada satu janji adam pada izat yang terakam pada waktu itu.

-\\-

"adam, kau dari mana! kata 20 minit, 4 jam kot! . esshhhh" 
"sorry puteri. aku bersua dengan budak kampung aku tadi, dah 8 tahun tak jumpa"

masing-masing dengan wajah bengis dan nada keras

" hah kau! mula lah. Ada je alasan. Mana barang aku?!" sahut puteri.

adam terpinga-terpinga sesaat. "Aduhhhhh. Lupa!"

" Anjing kau adam. Bagi aku cepat barang kau tu"

Huh, puteri nampak je ayu, manis bak sakura. Tapi lidah, lidah ifrit. Hati? Tuhan je tahu. 
-/-
Azan subuh berkemundang syahdu, laungan Allahukhbar Allahukhbar, terbit dari lidah izat. Walaupun budak bodoh di sekolah. Tetapi, izat ni terkenal dengan kesyahduhan laungan azannya. Bila dah jadi bilal, solat 5 waktu sehari semalam sempurna dilaksanakannya.

" Assalammualaikum" sapaan adam kepada pak abraham.

"Waalaikumsalam, Allah.. adam, mari masuk" senyuman lebar nampak gigi pak abraham, menjerinihkan suasana pagi itu.

Ketika itu, izat bin abraham sedang membajak tanah. Leka dengan kerjanya sehingga dia tidak sedar adam bertandang ke rumahnya dan dia dah lupa akan janjinya semalam bersama adam di gerai pak ayub.

"adam sihat? pakcik dengar kamu dah tamat pengajian dari UM"

"ya pakcik, alhamdulillah dah tamat, sekarang tengah menunggu panggilan kerja. Pakcik bagaimana sekarang? sihat ?"

" alhamdulillah, macam biasalah adam. Kehidupan seorang petani kampung, kerjanya menuai padi sahaja, ada padi cukuplah makan," balasan pak abraham dengan senyuman. "kejap ya, pakcik panggil izat"

" adam!, " sapaan izat. Tak sempat dipanggil, budak ni dah naik atas.

"pakcik, semalam saya ada berbincang dengan izat, izat berhajat ikut saya ke bandar untuk mencari kerja di sana" adam terus melamparkan hajat kedatangannya kepada pak abraham.

" hmmmmmm..pakcik bukan tak bagi izat ikut adam ke bandar. Pakcik tidak ada pembantu jika izat keluar dari rumah ni"

izat membalas dengan nada sedih dan penuh harapan " alah abah, izat bukannya pergi selamanya dari rumah ni, lagipun izat pergi mencari rezeki. Pak mail kan ada teman abah usahakan padi tu"

" adam berjanji pakcik, adam akan bantu izat dan tolong dia cari kerja yang bergaji tinggi di bandar"

pak abraham, membuka kopiahnya, mengusap-usap rambutnya. Baru semalam, dia mendengar perbualan cerita, adam membawa puteri balik ke rumahnya, walaupun mereka belum bernikah. Sehingga ibu adam jatuh sakit kerana bergaduh dengan adam mengenai puteri. Dan lagi merisaukan, pak ali, abang kepada ayah adam, memberitahu bahawa, adam dan puteri sentiasa berkurung di dalam bilik dan pak ali pernah terhidu bau yang amat meloyakan dari bilik adam & puteri.

"adam, kamu baik. pakcik tahu kamu mampu jaga izat." 

"izat, malam ini kita bincang dengan ibu izat. ok"

~~~~~~~~~~~~~~~ bersambung.
endingnya ibarat drama melayu. (Takda ending, agaklah sendiri ok)
* Ni cerpen pertama saya, minta tolong komen. Terima kasih.

-qazar yusop-



Merenung Hidup.


Sepanjang kehidupan manusia di alam ini, kita dapat melihat suatu peninggalan yang tidak dapat dilupuskan apatahlagi di sembunyikan. Acap kali, kita mendengar berita kematian dan menerima jemputan untuk menghadiri majlis pengemubumian manusia yang mati itu. Memberi penghormatan terakhir, menatap wajah buat yang terakhir dan melaksanakan sesuatu perbuatan baik untuk manusia yang mati itu seperti, mendirikan solat jenazah baginya dan memberikan sedekah atas namanya. Usai sahaja majlis itu, kita akan bersama-sama saudarannya, rakannya dan hartanya untuk mengusung dia ke suatu tempat yang menghimpunkan manusia-manusia yang telah mati iaitu tanah perkuburan. Inilah tempat yang tidak dapat dilupuskan dan disembunyikan.

Manusia daripada latar belakang berbeza disatukan dan dihimpunkan di kawasan itu. Kuburan mereka disusun mengikut baris menghadap kiblat dengan selang jarak kurang daripada 1 meter, tidak kira bekas seorang panglima, pengarah dan professor, mereka yang telah meninggal itu tidak ada keistimewaan seperit lot khas ataupun pondok khas di tanah perkuburan. Pada kubur mereka, diletak satu atau dua batu atau kayu yang terukir nama mereka dan tarikh kematian mereka sebagai penanda bahawa itu kubur mereka dan untuk memudahkan manusia yang hidup menziarahi kubur mereka. Menangisi kepergian manusia meninggalkan bumi, itu adalah lumrah manusia. Orang yang menyangi dan menyanjungi mereka yang telah mati, pasti memberi impak kepada jiwa dan emosi orang tersebut, dan ini adalah normal. Melalui tanah-tanah perkuburan, kita dapat melihat kuburan yang sudah berusia puluhan tahun, bahkan ratusan tahun. Ada yang umur hidupnya hanya kurang daripada 60 tahun tetapi kuburannya sudah berusia 80 tahun daripada hari kematiannya. Begitu lama manusia yang telah mati itu diperkuburan. Apakah nasib mereka dan apakah sedang berlaku kepada mereka.

Merenung kembali kehidupan ini, setiap manusia melalui kehidupan yang sama tetapi berbeza pada hal pribadi. Berkerja untuk membeli makanan untuk meneruskan kehidupan, semua manusia melakukannya. Menyimpan harta tetapi tidak dapat dinikmati lagi selepas kematian. Orang yang disayangi tidak dapat lagi dtatap selepas kematian.

Dikala kita menjalani kehidupan, hampir seluruh qudrat kita, kita gunakan untuk mencari wang. Ayah dan Ibu berkerja keras mencari wang untuk menyara anak-anaknya. Wujud juga manusia, berkerja keras mengumpul wang untuk membeli apa yang dia hajati, seperti kereta mewah dan rumah mewah. Tidak lupa juga, manusia yang bergadai maruah dan harga diri demi wang.  Hampir semua manusia itu sama, berkerja dan melakukan sesuatu untuk penghasilan wang. Mana kan tidak, no money no talk! kerja menyampaikan ilmu pun kena bayar tau. Bukan murah kerja tu, sejam Ringgit Malaysia 200 tu harga biasa. Tidak ada silap tidak ada salah, masing-masing empunya hati untuk berniat dan tangan yang berkerja.

Namun, apabila mati, manusia yang berkerja keras untuk wang, bagaimana kehidupan mereka di kuburan sana kelak.

Apa yang kita percayai, bahawa kehidupan kubur ialah permulaan kepada kehidupan yang sebenarnnya. Mengikut akal logik kita, akal kita tidak dapat sampai ke tahap dapat mengetahui dan mengesahkan apa yang sebenarnya berlaku dialam kubur. Semuanya, setiap penganut agama, mempercayai kehidupan kubur berdasarkan kepercayaan masing-masing.

Saya, sebagai penganut islam mempercayai bahawa kehidupan alam kubur adalah kehidupan yang realiti. Berdasarkan kitab suci Al-Quran dan Hadis yang disampaikan oleh Rasulullah SAW, bahawa kehidupan di kubur, suasananya ialah berdasarkan amal perbuatan semasa kehidupan di dunia ini. Bagi mereka yang melakukan perkara yang tidak baik dan mati tanpa bertaubat atas perbuatannya yang tidak baik itu, maka kehidupannya di kubur adalah kehidupan yang menyesakkan. Jikalau dikubur sudah terseksa, apatahlagi di akhirat nanti? Hari dimana Tuhan membangkitkan seluruh manusia untuk pengadilan.



Gambar : Sumber ( http://www.jejakwaris.com/sejarah.html)


Mengimbas kembali, mengenai perihal kita yang berkerja keras demi wang itu. Adakah ianya satu perbuatan baik?

Menurut Hadis rasulullah SAW yang bermaksud;

Daripada Amirul Mukminin Abu Hafsin 'Umar ibn al-Katthab R.A. beliau berkata: Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda:

"Bahawa sesungguhnya setiap amalan itu bergantung kepada niat, dan bahawa sesungguhnya bagi setiap orang apa yang dia niatkan. Barangsiapa yang hijrahnya menuju kepada Allah dan RasulNya, maka hijrahnya kepada Allah dan RasulNya. Barangsiapa yang hijrahnya kerana dunia yang dia mahu mencari habuannya, atau kerana seorang perempuan yang dia mahu kahwininya, maka hijrahnya ke arah perkara yang ditujuinya itu." (Hadis shahih)

Apa yang pernah saya pelajari bahawa, niat kita sentiasa perlu diperbetulkan pada awal perbuatan, pertengahan perbuatan dan akhir perbuatan. Apabila, Niat sudah lari, maka cepat-cepat beristighfar kepada Allah, memohon keampunanNya.

Namun ,

Habib Ali Zainal Abidin, menjelaskan mengenai hal niat tidak menghalalkan cara,

“ Niat Tidak Menghalalkan Cara , kita boleh mengambil iktibar daripada sejarah peperangan Uhud yang mana dalam peperangan uhud seramai 700 orang muslimin melawan 3000 tentera musuh dari kaum musrikin. Ketika peperangan Uhud, Rasulullah saw telah memerintahkan kepada 50 orang pemanah supaya tidak berganjak dari bukit Uhud. Oleh kerana 50 orang pemanah melupai perintah Rasulullah, sebahagian besar pemanah berganjak dari bukit iaitu turun dari bukit Uhud untuk mendapatkan harta rampasan perang yang mengakibatkan pasukan Muslimin dikepung dan kalah. Seramai 70 tentera Muslimin mati syahid. Namun Allah telah memaafkan mereka.
Cuba bayangkan peristiwa ini, jika Allah berikan kemenangan kepada tentera Muslimin pada ketika itu, apa yang terjadi? Ya memang menang, tetapi kesan yang buruk untuk jangka masa yang panjang. Oleh itu, pengajaran yang Allah ingin tunjukkan kepada kita ialah Islam tidak boleh menang dengan pelanggaran dan kemungkaran.

Sebab itulah, dalam Islam apa-apa hal yang berkaitan Islam jangan harap kita mencapai kemenangan dengan cara munkar, dengan cara kebatilan, Allah telah tunjuk buktinya dalam peperangan Uhud.
Tidak kiralah ketika dalam politik, pemerintahan, membuat atau melakukan tujuan yang baik, menjawab peperiksaan, dan sebagainya. “Tujuan untuk mencapai perkara yang benar mesti menggunakan wasilah yang benar”. Barulah kita akan mencapai keredhaan Allah. Jika tetap menggunakan wasilah yang salah, namun kemenangan tercapai juga, ingatlah kemenangan itu tidak akan kekal lama, kerana Allah tidak benarkan mereka mencapai tujuan yang baik dengan cara yang salah.” 

sumber : ( https://youtu.be/aKrA49M6ysc?list=PLFLKZVxBkICyZeaT7jtYxylrEt26GZ7kO )


Sampai di sini sahaja saya akhiri, jika anda benar-benar ingin mengetahuinya secara mendalam, sila lah pergi berjumpa orang yang lebih memahami perihal kubur dan kehidupan selepas mati.

Qazar Yusop

Niat Tidak Menghalalkan Cara ᴴᴰ | Habib Ali Zaenal Abidin Al-Hamid

"Muhammad" yang Agung.

Ramai dikalangan umat islam lelaki yang namanya bermula dengan muhammad/mohd/mohammad/muhd dan kemudian diikuti dengan nama yang berbeza dalam bahasa arab yang membawa maksud tersendiri. Secara logiknya, nama-nama ini hanyalah untuk pengenalan identiti manusia dan tidak membawa apa-apa kelebihan. Melainkan, seperti yang dipercayai oleh seluruh umat islam, nama yang mempunyai maksud yang baik membawa kepada kebaikan pada empunya nama, kerana sebutan adalah satu doa kepada Allah yang Maha Agung.

Kita sudah sinonim dengan panggilan muhammad, bahkan di negara kita, Malaysia, hampir separuh komuniti lelaki islam identitinya dimulai dengan panggilan muhammad. Bagi orang bukan islam, sudah tentu mereka percaya bahawa nama muhammad itu khusus untuk umat islam dan tidak ada kelebihan ataupun pangkat kepada nama muhammad itu.

Dunia kita telah melalui "masa" ratusan tahun bahkan alam ini sudah wujud jutaan tahun dahulu. Titisan darah, lakaran dakwat dan pahatan ukiran sudah wujud dan termaktub dalam buku-buku manusia. Apabila kita merungkai kembali sejarah yang terjadi pada dunia ini, kita menyedari sebuah hakikat, bahawa kehidupan ini dipenuhi dengan kejadian-kejadian yang telah mencorak dunia masakini. Peradaban demi peradaban dipelosok dunia yang membawa sejarah tersendiri dan ada yang telah ditelan masa tetapi banyak yang tercatit dilembaran suci yang terpelihara.

Pada helaian sejarah manusia, tercatit satu sejarah yang agung, tercatit pada helaian yang suci dan perbualan sejarah itu tidak terhenti pada zaman kejadiaannya tetapi terus hangat di lidah-lidah manusia hari ini. Dan, Muhammad adalah empunya sejarah yang agung itu.

Siapa Muhammad? Siapa dia yang bergelar muhammad? Apa yang dilakukannya sehingga sejarahnya tidak ditelan zaman dan namanya berada di senarai no 1 orang paling berpengaruh di dunia (100 most influential people in the world, by Michael H. Hast, 1992)?.




First Presidency (Spencer W.Kimbal) dalam ucapan beliau, menyebut Muhammad terlebih dahulu dan kemudian tokoh yang lain. Muhammad sebaris dengan tokoh agama yang lain tetapi, kehebatan muhammad mengatasi tokoh agamawan yang lain.

"My choice of Muhammad to lead the list of the world's most influential persons may surprise some readers and may be questioned by others, but he was the only man in history who was supremely successful on both the religious and secular levels." (The Hundred: A Ranking of the Most Influential Persons in History," Michael H. Hart)

“Philosopher, orator, apostle, legislator, warrior, conqueror of ideas, restorer of rational dogmas, of a cult without images, the founder of twenty terrestrial empires and of one spiritual empire: that is MUHAMMAD. As regards all the standards by which human greatness may be measured, we may well ask is there any man greater than he?” (Alphonse de Lamartine, History of Turkey 1854)

Muhammad bukan sahaja berdakwah anutan kepercayaan kepada penduduk arab ketika itu, tetapi Muhammad juga telah berjaya mengubah sistem sedia-ada kehidupan masyarakat arab ketika itu dan sistem itu terus berlangsung sehingga sekarang.

Sebelum Muhammad menerima wahyu Tuhan untuk menyampaikan agama islam, Muhammad dikenali sebagai pemuda yang jujur & amanah. Bukan sahaja tampan dan perkasa, tetapi dengan kejujuran dan amanah yang ada pada diri Muhammad, membuatkan para ketua kabilah arab memanggil Muhammad untuk menyelesaikan pertelingkahan diantara mereka.

Muhammad mampu menentang sistem sedia ada dan telah berjaya mengubah sistem tersebut, dengan penuh kesabaran yang disertai oleh panduan daripada Allah SWT, Muhammad telah menjadi seorang insan yang telah menyampaikan agama islam dengan sempurna kepada seluruh masyarakat tanah arab ketika itu, bahkan Muhammad telah berjaya mendidik sahabatnya sehingga sahabatnya persis Muhammad dan melakukan kerja-kerja dakwah islamiyyah, mendidik generasi seterusnya berpandukan Al-Quran dan Hadis serta menunjukkan kepribadian yang terpuji sehingga menjadi ikutan para ilmuwan islam pada hari ini.

Kepimpinan Muhammad sebagai Ketua Negara, telah memberi keadilaan dan keamanan sejagat diantara orang islam dan bukan islam (yahudi & nasrani) ketika itu. Muhammad telah berjaya mengubah sistem perundangan masyarakat, tidak kira pembesar atau hamba bawahan, mereka semua diadili berpandukan wahyu suci Allah SWT. Meskipun, yang kafir itu tidak menganuti islam tetapi jika mereka tidak menentang akan agama islam, mereka wajib dilindungi. Muhammad berjaya membentuk sebuah piagam, dikenali sebagai piagam madinah dan merupakan piagam tertulis pertama didunia.

Berpandukan Al-Quran, Muhammad telah mengharamkan riba, tidak ada cukai tambahan atau cukai yang membebankan rakyat pada ketika itu. Larangan meminum arak telah dikeluaran, dan tidak ada seorang pun kaki arak pada ketika itu yang meminum arak dan wanita-wanita dikhawini mengikut hukum hakam islam dan tidak ada lagi perzinaan dan pergaulan bebas seperti sebelumnya, lantas nasab anak-anak masyarakat arab ketika itu diketahui. Sehingga keteguhan peradaban islam terus gah sehingga sekarang.

Itulah Muhammad, bukan sahaja pendakwah agama, tetapi seorang ketua negara yang sangat hebat dan pemimpin rakyat yang amat disanjungi dan disenangi. Kehadirannya membawa islam, telah menyinari bumi ini dengan sejuta kebaikan dan kepergiaanya meninggalkan tauladan. Semenjak hidup lagi, Muhammad menyedari akan masalah yang bakal melanda umat islam dan mengetahui akan musibah yang bakal menimpa umat islam. Seterusnya, Muhammad telah berwasiat, 

“Sesiapa di antara kamu yang panjang umurnya, nescaya kamu akan melihat perpecahan/perselisihan yang amat banyak sekali di kalangan umatku (akhir zaman). Maka wajiblah bagi kamu agar berpegang kepada sunnahku dan juga sunnah Khulafa’ Ar-Rasyidiin selepasku, genggamlah ia dengan gerahammu (ertinya pegang dengan kuat dan jangan sekali-kali meninggalkannya)”. (hadis sahih)

Itulah dia, Muhammad yang Agung, sejarah kehidupan dan bekas perbuatan sangat memberi kesan yang amat mendalam keatas dunia ini. Muhammad SAW, bukan sahaja utusan Tuhan tetapi juga rahmat alam.

Hari ini, ramai diantara kita yang bernama Muhammad. Namun, kita tidak seperti Muhammad yang Agung itu. Muhammad adalah seorang perkasa, tetapi kita lemah dan tidak bermaya. Muhammad seorang yang mengubah sistem dan menentang sistem yang membawa kerosakan kepada jiwa-jiwa manusia. Tetapi, kita pengikut sistem dan terus melaksanakan sistem-sistem yang merosakkan jiwa kita sendiri.

Nama Muhammad yang ada pada diri kita, bukan sekadar nama. Tetapi, nama itu harus dijaga akan kemasyhuran dan nama itu harus dipraktikan. Jangan kita jadi, seorang Muhammad pendusta, seorang Muhammad tamak haloba, seorang Muhammad penzina dan pemakan riba, Muhammad pembawa kejahatan, jangan.

Keadaan dunia ketika ini, kita amat memerlukan insan seperti Muhammad SAW, ramai yang bernama Muhammad tetapi sedikit sahaja yang meneladani Muhammad SAW. Sistem dunia yang diadakan oleh penjajah barat, tidak memberi keadilan yang saksama kepada penganut islam, sistem kewangan negara kita yang mengamalkan riba dan melaksanakan sistem percukaian menyebabkan rakyat terbeban dengan saraan hidup yang tinggi. Meskipun itu, ekonomi negara kita masih tenat. Kemajuan sistem pendidikan pada masa ini, tidak mampu mengubah moral dikalangan pelajar, kemusnahan sosial masyarakat dihancurkan sendiri oleh sistem sosial yang berpandukan barat. Umat islam, khususnya di Syria, Rohingya, Plastine dan Negara umat islam lain, amat memerlukan insan seperti Muhammad SAW untuk membela nasib mereka dan membantu mereka keluar daripada kesengsaraan para pembenci islam.

Semoga kita yang bernama Muhammad, dapat mengikuti jejak langkah Muhammad SAW. Seterusnya, kita mendapat kedudukan yang agung disisi Allah SWT dan kita dapat mewujudkan suasana yang harmoni dikalangan keluarga kita dan masyarakat kita. Bersama-samalah kita berusaha dan berdoa agar Allah SWT mengurniakan sifat Muhammad pada diri kita. Amin.

Muhammad SAW telah menyampaikan khabar berita bahawa ';

“Bila tidak tersisa dari dunia kecuali satu hari –Za’idah (salah seorang rawi) mengatakan dalam haditsnya- tentu Allah akan panjangkan hari tersebut, sehingga Allah utus padanya seorang lelaki dariku –atau dari keluargaku-. Namanya sesuai dengan namaku dan nama ayahnya seperti nama ayahku. Ia memenuhi bumi dengan keadilan sebagaimana sebelumnya telah dipenuhi dengan kedzaliman dan keculasan.” (Hasan Shahih, HR. Abu Dawud)


“Telah berkata Ali sambil memandang puteranya ­Hassan,” Sesungguhnya Puteraku ini ialah sayid sebagaimana yang telah dinamakan oleh Nabi SA W. Dari keturunannya akan lahir seorang lelaki yang namanya seperti nama Nabi kamu, menyerupai baginda dalam perangai dan tidak menyerupai baginda dalam rupa dan bentuk.”( Al-Manawi)

Muhammad SAW memberitahu, diakhir zaman akan ada seorang pemimpin yang bernama Muhammad yang menyerupai akan kpribadiannya dan akan memimpin umat islam sebagaimana Muhammad SAW memimpin umat islam.

“Ketika kalian melihatnya (Imam Mahdi) maka ber-bai’at-lah dengannya walaupun harus merangkak-rangkak diatas salju kerana sesungguhnya dia adalah Khalifatullah Al-Mahdi.” (HR. Ibnu Majah)-


Mohammad Qazar Yusop 

18 Rabiulawal 1438H


Yang disanjungi dan dikasihi,

Sayyidina Rasulillah Muhammad SAW
(12 Rabiulawal  Tahun Gajah.)




“Hari Raya Idul Fitri, Kemenangan bermaruah”

“Hari Raya Idul Fitri, Kemenangan bermaruah”


Segala puji bagi Allah SWT. Tuhan yang Esa yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Kita bersaksi bahawa tiada Tuhan yang layak disembah kecuali Allah, dan kita bersaksi bahawa Nabi Muhammad adalah hamba & rasul-Nya.


Betapa besarnya hikmah kefardhuan puasa di bulan Ramadhan. Sedikit sebanyak memberi manfaat sekadar usaha yang kita curahkan semasa berpuasa dan Allah SWT jua lah yang Maha Mengetahui tahap kesabaran dan ketaqwaan kita semasa berpuasa. Sesungguhnya, puasa di bulan Ramadhan adalah wajib, dan jikalau terbatal puasa atau tidak dapat berpuasa pada suatu hari di bulan Ramadhan maka wajiblah kita menggantinya.


“Sesungguhnya Tuhanmu maha luas ampunan-Nya” An Najm: 32


Medan jihad hawa nafsu bakal berakhir, kewajipan berpuasa di siang hari bakal di mansuhkan untuk satu tempoh. Dan Ini adalah kemenangan, merupakan anugerah daripada Tuhan untuk hamba-hambaNya yang bersusah payah menahan lapar dan dahaga serta beramal dengan amalan yang luar biasa sepanjang tempoh sebulan Ramadhan. Bersyukur kita kepada Allah SWT, yang sentiasa bersikap adil kepada kita semua.


Hari raya idul fitri bukanlah adat masyarakat islam tetapi adalah suatu Hari yang telah ditetapkan oleh Allah SWT sebagai hari kemenagan buat masyarakat islam setelah berpuasa sepanjang bulan Ramadhan. Oleh demikian, saya nyatakan beberapa perkara untuk diambil perhatian semasa menyambut Hari raya idulfitri.


1. Dari Anas r.a katanya: “Biasanya, Rasulullah SAW, sebelum pergi solat idul fitri, terlebih dahulu baginda memakan beberapa biji buah kurma” (Hadis riwayat al Imam Bukhari)


2. Mungkin sudah kebiasaan sebilangan masyarakat islam melaksanakan solat sunat sebelum dan selepas solat fardhu. Tetapi harus diketahui bahawa tiada solat sunat sebelum dan selepas solat idulfitri.


3. Sayyidina Ali KW pernah ditanya mengenai hari yang dianjurkan untuk mandi, sayyidina Ali berkata “mandi pada hari idulf fitri” (mandi sunat idul-fitri sebelum menunaikan solat`id ) -sunnah-


4. Para Sahabat Rasulullah SAW jika berjumpa antara satu sama lain pada hari raya, lalu satu sama lain mengucapkan,” Taqabbalallahu minna wa minka.”


5. Sebaiknya, kaum wanita memakai sarung tangan semasa menyambut tetamu ataupun semasa bertandang ke rumah sanak-saudara. Sebagai langkah persediaan kot lah terlepas salam saudara mara lelaki atau kawan-kawan lelaki.



1 syawal di pagi raya,
Hari raya hari mulia,
Ketupat rendang sudah terhidang,
Ingat-ingatlah orang belakang.

Perut kosong tidak tertahan,
Pandang kiri kanan tengok makanan,
Biskut papan dinampaknya ayam,
Bila makan jangan segan-segan,

Sopan santun melayu kita,
Jabat tangan amalan mulia,
Yang haram itu dipandang hina,
Yang baik itu dipandang mulia.

Pandang pakcik tua, pandang makcik tua,
Ada niat nak nikah jangan simpan lama-lama,
Hantar rombongan hari raya,
Boleh jadi tok kadi ada.

Takbir bergema hari raya,
Selamat hari raya Id.
Minal Aidzin Wal Faizin   -qazar yusop-






2 Amalan Pembuka Barakah Ramadhan.

Gerbang Syabaan bakal tertutup bagi membuka laluan untuk Gerbang Ramadhan untuk Hijriyah yang ke 1437. Pada masa yang sama, kerajaan langit sedang bersiap siaga, barisan para Malaikat yang lengkap dengan kehebatan luar biasa sedang menanti arahan dari Tuhan Yang Maha Agung, menggempur kubu-kubu para Syaitan laknatullah untuk menghukum mereka selama Gerbang Ramadhan terbuka. Para Malaikat neraka sedang menanti bilakah masanya Pintu Neraka ditutup yang bakal dilakukan oleh Ketua mereka yaitu, Malaikat Malik, bagi memberi laluan kepada Malaikat Ridhwan, penjaga pintu syurga, yang patuh setia kepada Allah, untuk membuka pintu Syurga.

Maka bila kejadiaan ini berlaku, Allah SWT membuka pintu rahmat seluas-luasnya, sejauh mata memandang, tidak dapat diukur, tidak dapat dihitung bilangan rahmat itu. Ibarat, raja membuka kubu hartanya kepada rakyat, untuk rakyat mengambil dan memanfaatkan secara percuma. Rakyat tidak perlu bayar, hanya perlu mengikut undang-undang untuk masuk ke kubu tersebut. Walaupun, gambaran ini tidak setanding dengan apa yang Allah SWT lakukan, tetapi secara kasarnya sangat hampir. Dan kejadiaan ini, bakal berlaku dalam masa beberapa hari lagi.

Sebagai manusia, hamba Allah, rakyat Allah dan ciptaan Allah. Sesungguhnya, Allah SWT dan para malaikat-Nya sudah bersiap sedia untuk membuka gerbang Ramadhan. Persoalannya, sudahkah kita bersedia untuk masuk ke dalam Ramadhan? untuk tahun yang 1437 H ini. Saya tinggalkan persoalan itu pada para pembaca, kerana jawapan anda tidak dapat saya lihat, kerana ia berada di sudut yang paling dalam, di dalam hati anda.

Saya tegaskan 2 amalan yang mudah dan ringan untuk para membaca untuk dipraktikan sepanjang Ramadhan yang diberkati. Seperti berikut :

1. Sujud.

Selain daripada solat, kita juga boleh melakukan sujud tanpa mengikut arah kiblat seperti solat fardhu. Sujud ini dikenali sebagai sujud syukur. Kita sujud dengan penuh rasa rendah diri dihadapan Allah SWT, meletakkan dahi diatas lantai, membuka jiwa dan hati yang disertai sejuta pengharapan belas ihsan kepada Allah SWT.

Lakukanlah Sujud syukur sebanyak yang mampu anda lakukan ketika bulan ramadahn berlangsung. Jangan bermalas-malasan, kerana ia adalah sifat syaitan. Para Ulama juga mengatakan bahawa, manusia sangat hampir kepada Allah SWT ketika sujud. Dan sujud juga adalah antara perbuatan menunjukan syukur kepada Allah SWT.

Dan (ingatlah) ketika Tuhan kamu memberitahu: "Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmatKu kepada kamu, dan demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar sesungguhnya azabKu amatlah keras". Ibrahim 14:7


2. Doa,

Semua manusia sangat memerlukan pertolongan Allah SWT dalam apa jua keadaan. Namun kadangkala kita lupa untuk meminta kepada Allah,terutamanya dalam keadaan yang senang. Apakan daya kita manusia yang bersifat pelupa kepada Pencipta kita.

Tetapi itu, bukanlah alasan untuk kita berpaling daripada Allah SWT. Kerana, Allah SWT sangat menyukai hamba Nya yang berdoa kepada Nya.

Rasulullah SAW bersabda,

“Sesungguhnya Rabb-mu (Allah) Ta’ala adalah maha pemalu lagi maha mulia, Dia malu terhadap hamba-Nya (yang berdoa dengan) mengangkat kedua tangannya kepada-Nya kemudian Dia menolaknya dengan hampa” (Hr Abu Daud, at Tarmizi, ibnu Majah & ibnu Hibban)

Oleh itu, pada bulan Ramdhan yang bakal tiba beberapa hari lagi. Keraplah berdoa kepada Allah SWT. Kalau boleh berdoalah kepada Allah setiap selang 15 minit, 30 minit atau mengikut kesenangan para pembaca, Mintalah kepada Allah, agar hati kita dipancari nur iman, taufik dan hidayat diberikan, anggota badan kuat mengamalkan perintah Tuhan dan Mati dalam iman.

Selamat Menunaikan Ibadah Puasa kepada Mahasiswa/i Islam, UNITEN.
Ramadhan 1437H.



alfikirummat.blogspot.com

Duhai para musuh islam dan pemimpin islam yang durjana, tunggulah malaikat maut merobek jiwa anda.

Dunia sudah mengalami gelombang perang keagamaan semenjak ribuan tahun lagi, tanpa henti peperangan terus berlanjutan dan sehingga ke hari ini tidak ada penamatnya, langsung tidak kelihatan bayangan kibaran bendera putih. sebaliknya, semangat pejuang keagamaan kian berkobar, kumpulan infantry terus bergerak jauh, gerakan elit menyelit ke kem-kem musuh tanpa was-was dan muncung sniper terus menghala menghentam musuh.

Penganut islam adalah target utama para penjenyah perang, penjenayah ekonomi dan penjenayah social. Tidak kira usia dan warna kulit, asalkan beragama islam, akan dilenyak sehingga kelubang cacing. Tindakan tanpa belas kasihan ini berlarutan sepanjang ratusan tahun, para musuh tidak pernah lelah dan merasa kesian terhadap mereka. Bedilan demi bedilan terus menghujani rumah penganut islam. Entah apakah salah mereka sehingga dilakukan demikian dan tidak cukup dengan itu para musuh tersebut berterusan menabur fitnah dengan pelbagai kaedah dan strategi sehingga dunia sonsang mengenali yang manakah mangsa, yang manakah penjenayah.





Acaman demi ancaman disuarakan, sesiapa yang membantu penganut islam diberi amaran dengan muncung senjata. Lihat sahajalah, dunia timur yang majoritinya penganut islam, dianiya tanpa henti dan jemu. Negara, tanah, rumah serta hak mereka dirampas dan mereka menjadi asing ditanah sendiri. Tidak ada bezanya dengan Negara islam namun pemimpinnya berhati sama dengan musuh islam. Mereka memimpin dengan penuh kejam, memimpin membelakangi agama, pentadbiran mereka ibarat duri dalam daging umat islam sendiri. Tidak ada rasa tanggungjawab, tidak ada sifat amanah dan dengan bangganya mereka masih melaungkan ayat-ayat suci al-Quran dalam syarahan-syarahan mereka.




Demi masa, sesungguhnya semua yang berlaku disaksikan alam dan kelak akan menjadi bukti pada hari pengadilan yang agung. Duhai para musuh islam dan pemimpin islam yang durjana, tunggulah malaikat maut merobek jiwa anda, dan ketika itu tidak akan ada pengampunan bagi kalian! Kamu tidak kurang dan tidak lebih menyerupai firaun laknatullah.

Bedah! MEGGI Z "Lebih Baik Sakit Gigi"

Ok, malam ini kita cuba merungkai setiap baris lirik lagu "lebih baik sakit gigi " oleh penyanyi lama indonesia yang popular yaitu, MEGGI Z.






Pertama kali saya mendengar lagu ini, ketika ayah memainkanya dalam kereta semasa menghantar saya ke sekolah. Dan, ceritanya. Malam ini saya nak bedah lagu ni!. Dulu syokk nya dengar, tapi tidak pernah ambil mesej daripada lagu ni. Apa-pun, ini adalah pendapat saya dan tidak ada kaitan pada orang dalam kubur mahupun atas tanah.

Lirik,

Putus lagi cintaku
putus lagi jalinan kasih-sayangku dengannya
cuma karena rupiah lalu engkau berpaling muka
tak mau menatap lagi

kecewa… kecewa hatiku
terluka… karena cinta

reff:
kalau terbakar api
kalau tertusuk duri
mungkin…
masih dapat kutahan
tapi ini sakit lebih sakit
kecewa… karena cinta

jangankan diriku
semut pun kan marah
bila terlalu… sakit begini

daripada sakit hati
lebih baik sakit gigi ini
biar tak mengapa

“rela” “rela” “rela” aku “relakan” [2X]

#Diskus [1]

>Disini penyanyi memberi tahu bahawa dia putus cinta.
Ok, ini normal.

>Penyanyi, mengatakan bahawa disebabkan rupiah (duit,harta) perempuan tersebut berpaling muka.
Aduh,, sakit jiwa saya dengar. Ini tidak normal.. Tapi, perkara ini adalah umum dikalangan masyarakat pada hari ini. Betapa ramai, wanita yang sanggup mengadai maruah kerana harta. Kebiasannya, di Universiti, pelajar lelaki yang memakai kereta mahal akan lebih ramai peminat. (Wlaupon tak hansem!).

-Pengajaran-

Sangat tidak patut buat wanita, untuk melakukan hal demikian. Janganlah disebabkan harta, kamu berpaling muka. (Kesian kat MEGGI Z.).Ini adalah sifat "kureng bermaruah", bergaya lah dengan penuh bermaruah! :D

#Diskus [2]

>Penyanyi mengadu bahawa, kalau terbakar api, tertusuk duri mungkin dia boleh tahan . Tapi kecewa sebab cinta, dia rasa sakit lebih sakit. (OMG)

Tidak dapat dinafikan, apa yang dinyatakan oleh penyanyi ada betulnya. Kita sering terbaca di dada-dada akhbar kes pembunuhan, bunuh diri dan yang paling menggerikan bunuh diri berpasangan. (Ape-lah). Bekas tunang, tikam bekas tunang perempuan, anak dara lari dari rumah. dan lain-lain kes lagi .

Tindakan akibat daripada kesan kecewa cinta,sememang tidak diduga. Sehingga kewarasan orang yang kecewa kerana cinta, tidak stabil. Dan ada yang sampai gila. (Yang ni memang betul ada)

-Pengajaran-

Sebagai makhluk yang bernama manusia, diciptakan dengan begitu cukup sempurna. Mampu membina tamadun, mampu melaksanakan kegiatan harian, mampu mengatur cara hidup dan hala tuju hidup. Janganlah, disebabkan kecewa kerana putus cinta, anda hilang arah, anda sanggup tidak makan seminggu, sanggup melukakan fizikal. No no no!

Kita kena fahami, bahawa hidup ini penuh dengan cubaan dan ujian. Cuba, kita ambil "putus cinta" ini sebagai alat pembakar semangat untuk kita menjadi yang lebih baik. Ya mungkin, wanita sekarang memilih harta daripada segala-galanya, jadi berusahalah sehingga berharta (Tunjuk balik kat dia), mungkin juga disebabkan anda bukan "best student" so you GF, leave you (berpaling muka) atas sebab itu, jangan jadi pengecut! Cuba berusaha, belajar bersungguh-sungguh sehingga anda jadi best student. (Biar EX menyesal).


#Diskus [3]

Akhirnya, penyanyi mengatakan bahawa dia rela sakit gigi daripada sakit hati sebab kecewa, dan dia relakan putus cintanya.

-Pengajaran-

Begitulah, setiap apa yang berlaku keatas diri kita, kita kena redha. Kita kena yakin bahawa, ini adalah semua ujian daripada Tuhan. Mungkin Tuhan hendak mengajar kita, menegur kita, agar kita menjadi hamba yang lebih baik daripada sebelumnya.

Usah dilayan, perasaan yang lara itu. Redha.. InsyaAllah, ketenangan pasti akan datang. Dan berdoalah, supaya Allah SWT menggantikan calon yang lebih baik dariapda sebelumnya :). Akhir riwayat, jangan mudah berputus dan belajar untuk hidup secara positif, kebaikan pasti akan datang :).


  “Apabila kamu bersyukur nescaya akan Aku tambahkan nikmat-Ku, dan apabila kamu kufur maka adzab-Ku sangat pedih” (Q.S. Ibrahim:7)

   “Dan boleh jadi kamu membenci sesuatu tetapi ia baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu tetapi ia buruk bagimu, dan Allah mengetahui dan kamu tidak mengetahui “ (Q.S. Al-Baqarah:216)

------------------------
Ok, sahabat sekalian, sampai sini sahaja diskus kita. Ambil yang jernih buang yang keruh. Okey.. :)

mohd qazar.

>>>bubye.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...